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~~TRODUCCIÓN
Totes les obres realitzades amb un metall o un aliatge, obtingudes per qualsevol tecnica de fabricació (forja, fundició, etc.), en
presencia d'una combinació d'agents fisics, químics i biolbgics, sofreixen canvis estructurals que les fan tornar al seu estat de mineral. Aquest procés es denomina, genericament, corrosió.
L'interés de la humanitat per conservar vestigis d'altres epoques sembla que ha existit sempre; així, els tractaments destinats a
l'estabilització dels processos corrosius es remunten possiblement
a I'aparició de la metal.lúrgia.Ja en l'antiguitat, Vitruvi, Polio i Plini
citen tractaments de protecció per a les escultures metal.liques
basats en olis o beturns.
L'oxidació i/o corrosió de les superfíciesmet3.liques es coneix
amb el terme de patina i, en el cas dels bronzes és d'un verd característic. Aquesta patina és l'arxiu real de robra, ja que és el resultat d'un procés físico-químic que produeix un canvi material de
la fase estructural. El concepte de patina i el respecte per aquesta,
apareix vigent a La Carta de Venecia, de 1964.
El bronze és un aliatge basic de coure (Cu)i estany (Sn). A
aquests elements, s'hi va afegir el plom (Pb), que feia més fluit el
metall i baixava el punt de fusió de la colada i en feia una mescla
més mal.leable. Els bronzes amb aquests tres elements es denominen ternaris i eren característics de l'epoca romana. Aixb no vol dir
que l'aliatge metal.lic no continga aitres elements com ara ferro (Fe),
arsenic (As),plata (Ag),etc., pero aquests metalls no es consideren
afegits intencionadament si no superen en 2%del total de Yamalgama metaldica.
La dificultat de fondre una gran quantitat de metall es resolia
fabricantles grans estitues en nombroses parts que se soldaven una
vegada havien estat foses. Així, s'aconseguia un accés a la part interna per eliminar lr&a refractaria, ja que, si aquesta romania
dins de l'estructura crearia enormes problemes de conservació.
Aquesta tecnica de fabricaci6,'buit per dins, serveix, al mateix ternps,
per dissimular facilment totes les reparacions delc defectes de fosa.
Els bronzers antics desenvoluparenun notable coneixement de
les tecniques de soldadura. Sabien que, quan la colada del metall
resulta molt calenta, les peces queden poroses; aixb es deu a les impureses en l'amalgama dels diversos metalls que formen el bronze
* Institut de Conservació i Restauració de Béns Culturals.
Ministeri de Cultura.
Todas las obras renlimdas con u n metal o nlención obtenidas por cunlquier técnica de fabricación (forja, fundición) en presei~ciade una combinación de agentesfísicos, químicos y biológicos strfren cainbios estructurales, tendiendo a volver a su primitivo estado de 11rinern1.Este proceso se denomina "~enéricamentecorrosión.
El interés de la humanidad por conservnr vestigios de otras épocas parece haber existido siempre, así los tratn~nientosdestinados a la estabiliuición de los procesos corrosivos se remontan posiblemente a la aparición de
la metahrrgia. Ya en la anfigiiedad Vitruvio, Polion y Plinio citan tratamientos de protección pnra las escultirrns metálicns basados en aceites ó betlín.
Ln oxidación y10 corrosión de las superficies ~netálicasse conoce con
el ténnino de pátina y, en el caso de los bronces, es de irn verde característico. Esta pátinn es el archivo real de la obra ya que es el resultndo de irn
proceso físico-químico que produce un cambio r~znterinlde ln fase estructural. El concepto de pitina y el respeto por esta, aparece vigente en "La Carta
de Venecin" de 1964.
El bronce es una aleación básica de Cobre (Cu) y Esfaño (Sn). A estos
elenle~ztosse añndió Plo~no(Pb) que hacía tnns fluido el rnetal y bajaba el
punto de fusión de la colada resultaizdo uizn inezcla más maleable. Los brorzces corr estos tres elementos se deiloi~zinan"ternnrios" y eran característicos de la época romana. Esto no quiere decir que la aleación meta7ica no contenga otros elernetztos, Hierro (Fe) Arsénico (As),Plata (Ag)etc., pero estos netal les no se considern~zañadidos intencio~zadamentesi IZO strpernrl el
2% del total de ln nrnalgarna inetálicn.
Ln dificultad de fundir una gran cantidad de metal se resolvía fnbricnndo las grandes estatuas en numerosas partes que se soldabaiz una vez
findidns. Con ello se lograbn el acceso a la pnrte internn para eliminar el alrnn refractaria, ya que e11el cnso de permanecer ésta dentro de ln esciiltura
crenrin e n o m probleinns de consmnción. Esta técnicn de fabricación, hueco por dentro, sirve a SU vez para disimular fácilmete todas las reparaciones de los defectos de fusió~z.
Los brotzcistns natiguos desarrollaron u n notable co~zocimientode las
técnicas de soldndurn. Sabían que cuando la colndrr del inetnl resulta muy
cnliente, las piezns quedan porosns; esto se debe a impurezas en la arnalgama de los diferentes ~izetnlesqirefonnniz el bronce y por los distintos pun-
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L'APOL.LO DE PINEDO
i pels diferents punts de fusió de cada metall. Aquestes impureses queden empresonades en el metall de fusió i apareixen en la superfície de la peca (com ara alguns carbonats), i també les bambolles originades pels gasos de la combustió que, si no desapareixen
per les toveres del motle, queden en robra i originen forats.
L'Apol.10 es realitzi sobre un motle per dues parts, tecnica que
es denomina casting on. Modelades i foses les cames, s'encaixa sobre aquestes el motle del tbrax i es vessa la colada. Els ensamblatges de les peces s'encaixen del tot, és a dir que s'encaixen entre si i
es repasen quan el metall esta encara calent per l'exterior per evitar que es noten les juntes. La zona interior de la unió entre les parts
es reforqa amb una soldadura que té menor punt de fusió. Quan no
hi ha cap metall estrany, aquestes soldadures es denominen autbgenes, és a dir, la composició de la peca i el metall és identica. Els
errors de la fundició es resolien amb encastos o rebladures col.10cats des de ]'interior perque resultaren invisibles en la superfície
de la peca.
tos de fusión de cada metal. Estas impurezas son aprisiolzadas en el metal
de fusión apareciendoen la superficiede la pieza (por ejemplo algunos carbonatos), asícomo las burbujas originadas por los gases de la combustión
que, de no desaparecer por las toberns del molde, quedan en la obra originando agujeros.
El Apolo se realizó sobre un moldeo por partes, técnica que se denomina Casting on. Modeladas y fundidas las piernas, se encaja sobre ellas el
tnolde del tórax y se vierte la colada. Los ensambles de las piezas se colocan a tope, es decir, que encajan entre síy se repasa cuando el metal esta
aún caliente por el exterior para evitar que se noten las juntas. La zona
interior de unión entre las partes se refirerza con irna soldadura, que tiene
menor punto de fusión.Cuando no existe ningún inetal extraño, estas soldaduras se denominan autógenas, es decir, la composición de la pieza y el
metal son idénticas. Los fallos de la fundición, se resolvhn con cajendos o
remaches colocados desde el interior para que resultasen invisibles en la superficie de la pieza.
ALTERACIONS
L'aparició de l'escultura en el fons marí ha determinat essencialment el seu estat de conservació. El coure és un element aue
causa efectes tbxics sobre els organismes marins, cosa que impedeix que en un ambient aerbbic (amb presencia d'oxigen) s'incorpore C2CO3inorganic, depbsits calcaris organics de mol.luscos, tubs
dfanel.lids,serpúlids i foraminífers. La posició semisoterrada de
l'escultura origina, a més a més, un determinat tipus de corrosió en
trobar-se diverses parts de l'objecte exposades a diversos mediambients. Aquest procés es denomina corrosió d'airejament diferencial i s'esdevé perque l'aigua marina té un potencial de corrosió més positiu sobre el metall exposat que una zona soterrada
i per tant pobre en 0 2 . AW, e1 bronze, en presencia d'aigua marina, té un potencial de corrosió major que el que es troba protegit
per concrecions o llimac.
Un altre tipus de corrosió és l'originada per la reacció química que es produeix, en absencia d'oxigen (anaerbbia),per la descomposició d'alguns microorganismes. Aquests ataquen la superfície metal-licaformant una matriu de gelatina organica entre la suuerficie met&l.licai el mediambient aauós: es tracta d'una reacció
'entre metabolismes derivats de bacterh i él metall.
A més d'aquestes causes, en el procés de corrosió influeix la salinitat de l'aigua, la profunditat a que es troba la peca, els corrents,
la temperatura de l'aigua, etc.
A pesar de tot, l'escultura va arribar a un equilibri dins de l'habitat marí perque es van detenir aquests processos destructius. Perb
l'extracció de robra del medi i la seua exposició a l'atmosfera seca
dona lloc a la cristal.lització de les sals que es tradueix en l'aparició del clorur de Cu, molt actiu i degradable, i que, en combinació
amb la humitat ambiental i l'oxigen, produeix la formació d'hcid
clorhídric, que afavoreix el cicle de corrosió metal.lica. A l'aigua,
Yacid es neutralitza, i, a lfatmosferaseca (ambuna humitat inferior
al E%),s'impedeix la formació de l'hcid clorhídic, pero en una &ea
costanera la humitat és superior al 60%, cosa per ia qual el procés
de corrosió es va activar d'una manera dramatica per a la peca.
Primer, la cristal.lització de les sals, en extraure la peca del mar a
la superfície, origina, sens dubte, trencaments i alcaments superficial~i fisures en l'estructura cristaldina. L'exposició d'aquest clorur de Cu i de les altres sals solubles a una humitat elevada dona
origen a una clara corrosió per picadures (la més greu, ja que és foradadora).
Les reaccions de corrosió són essencialment d'oxidació-reduc-
ALTERACIONES
La aparición de la escultura en el lecho marino ha determinado esencialmente su estado de consmación. El cobre es un elemento que causa efectos tóxicos sobre los ornanismos marinos, lo que no impide que en un aminorgánico,
biente aerobio (con
de oxigeno) se ~ncorpore.~a~Ó3
depósitos calcáreos orgánicos de moluscos, tubos de anélidos, serpúlidos y
fo;amin~eros.La posKión semienterrada de la escultura origina; ademaS,
un determinado tipo de corrosión al encontrarse diferentespartes del objeto expuestas a distintos medioambientes, este proceso se denomina corrosión de aireación diferencial y ocurre por que el agua marina oxigenada tiene un potencial de corrosión mas positivo sobre el metal expuesto que una
zona enterrada y por tanto pobre en 02. Asíel bronce en presencia de agua
marina tiene un potencial de corrosión mayor que el que se encuentra protegido por concreciones o limo.
I
Otro tipo de corrosión es la originada reacción química que se produce, en ausencia de oxlgeno (nnaerobia), por la descomposición de algunos
microorganismos, estos atacan la superficiemetálica formando una matriz degelatina orgánica entre la superficie metálica y el medioambiente
acuoso, se trata de una reacción entre metnbolitos derivados de bacterias y
el metal.
Además de estas causas en el proceso de corrosión influye la salinidad
del agua, la profundidad en la que se encuentra la pieza, las corrientes, la
temperatura del agua, etc.
A pesar de todo, la escultirra llegó a un equilibrio dentro del hábitat marino, pasivando estos procesos destructivos.Pero la extracción de la obra del
medio marino y su exposición a la atmósfera seca, dio lugar a la cristalización de las sales que se traduce en la aparición de cloruro de Cu, muy activo y degradantey que en combinación con la humedad ambiental y el oxigeno produce la formación de ácido clorhidrico, que favorece el ciclo de corrosión metálica. En el agua, el ácido se neutraliza, y en una atmósfera seca (con una humednd inferior al 25%)se impide la formación del ácido clorhídrico, pero en un área costera la humedad es superior al 60%, por lo que
el proceso de corrosión se activo de una manera dramática para la pieza.
Primero, la cristalización de las sales al extraer la pieza del mar a la superficie originó sin duda rupturas y levantamientos superficialesy fisuras
en la estructura cristalina. La exposición de este cloruro de Cu y demás
sales solubles a una humedad elevada dio origen a una clara corrosión por
picaduras (la mas grave, ya que es horadante).
Las reacciones de corrosión son esencialmente de oxidación-reducción
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Dibuix de I'Apol.10 de Pinedo en quP s'assenyalen diverses línies de
soldadura i les parts en que va ser realitzada. El peu esquerre esta massissat
amb plom, perla qual cosa no hi ha clarament una soldadura.
Dibrrjo del Apolo de Pinedo en el qire se sefinlntz las distinfns líneas desoldndirrn y Ins
partes eti que fue renlimdo. El pie izquierdo e s b nrncizado con ploino, por lo cirnl no
Iiny clarntne~zteunn soldndurn.
Radiografía de I'Apol.10 de Pinedo en la qual s'aprecien les diverses zones
de soldadura. Foto Ministeri de C~dtura.
Rndiogrnfín del Apolo de Piiiedo eil In qiie se nyrecinri lils distiiitns zoilas dc solhdrrrn.
Foto Miiiicterio de Cirltrrrn.
ció (efecteRedox).El procés corrosiu esdevé quan el metail atomic
es transforma en mGall ibnic, que cedeix ions a un element no
metal.lic, cosa que origina el procés de mineralització (el metail, en
ser corroit, forma minerals que són més estables).
Les alteracions produides a la lamina metal.lica de la pega, es
tradueixen en una superfíciemolt irregular amb múltiples cavitats.
Hi ha manques de metall de considerables dimensions; aquestes
llacunes s'han produit probablement en destruir-se, per efectes
de la corrosió, les soldadures que unien alguns escastos a l'original. Els focus de clorur actiu estan generalitzats per tota la pega i
n'hi ha zones de mineralització total. A I'igual de l'exterior de la
peca, a l'interior apareixen colonies abundoses i extenses d'ad-
(efecto Re~fos).El proceso corrosiílo ocii1.r.eciiniido el iiietnl ntóiriico se trnrisforriin eri irretnl ióiiico ceilierrdo iories n iiri eleiiieiito rro irietilico, lo qiie origiirn el proceso de iiiiriernlizncióri (el iii~tnl,nl coi.roerse foriiin riiiiiernles qiie
sori ~wósestni~les).
Los nlternciorres yrodircidns eii 1n lóiiiirin rrretilicn de In piezn, se trndircerr eri irirn siiperficie riiiry ii.regirlnr coi1 iiiiíltiples cnziitncioiies y ngirjeros. Hny fnlfns de iiietnl de coiisidernbles diiireiisiories; estns Ingirrins se
Irnri prodircido probnbleilieirte nl destriiirse yoi efectos de ln corrosióii 10s
soldndiirns qiie iiriínii nlgiiiios cnjendos 01 origi~inl.Los focos de cloriiro
nctivo estiii geriernlizndos por todo ln piezn !/ esisteir zoiins (le ririiiernlizncióii totnl. A l igiinl qiie eii el e.i.terior lfe ln piezn, eir el iiiterior npnreceii colonins nbiiridnirtes y esteridiriris de ndlrereiicins rirnriiins y ilepósitos de si-
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1
Carbonats de coure / Cnrboimtos de cobre.
0xids de coure / Óxidos de cobre.
,,
Clonv cúpric / Clorirro ciíprico.
Clorur cuprós / Clorirro cnproso.
-
Cavitats entre capes / Cnveri~anzieiztoeilfre cnpns.
Separació de les capes / Sepnrncióiz de lns cnpns
herencies marines i deposits de silicats (adherencies silícies produides per l'arena del fons mar' i la descomposiciódel metall).
C'observen a la peca algunes alteracions mecaniques (deformacions originades probablernent per colps).
La patina original és bastant discontínua, formada per carbonats basics de coure; presenta en diverses zones focus de clorur actiu i, sota els carbonats, hi ha una pel.lícula de clom molt pulverulenta que determina la pgrdua de la superfícieoriginal de la peca.
licatos (adherencias silíceas producidas por la arena del lecho marino y la
descomposición del metal).
Se observan en la pieza algunas alteraciorles mecánicas (deformaciones
originadas probablemente por golpes).
La pátina original es bastante discontinua,formada por carbonatos básicos de cobre; presenta en varias zonas focos de cloruro activo y bajo los
carbonatos existe una película de cloruro muy pulverulenta que determina la pérdida de la superficie original de la pieza.
DOCUMENTACIO
Abans d'encetar el tractament de conservació-restauració, cal
aplegar la major quantitat possible de dades sobre la peca que ens
permeten el seu rnillor coneixement per aplicar-liel tractament més
efectiu i acord amb les seues característiques.
Per aquest motiu, un primer examen visual ens proporcionara
dades de la classe de peca, el material arnb que es fabrica, la seua
tipologia, estat de conservació, etc.
Documentar Yobra és un pas essencial per a realitzar-ne qualsevol tractament. Abans que res, se'n realitzen croquis, senyalanthi les mides de la peca i el pes, i totes les observacions rellevants
que presente.
La documentació grhfica per mitja de fotografies n'és el pas següent. A les fotografiesrealitzades arnb font de lium natural o tungsté, del conjunt de Y obra i de la major quantitat de detalls, si és possible arnb un objectiu macro o de similar efecte, se sumen les realitzades arnb font de llum especial, com la llum rasant, que permetra revelar les irregularitats de la superfíciei, si hi calguera, fotografies amb fonts ultravioleta o d'infrarojos.
Avui dia, arnb Y ajuda de les noves tecnologies, el tractament
de digitació d'irnatges i la possibilitat d'enregistrar en suport de video el tractament, els processos de documentació es completen
d'una manera efectiva.
DOCUMENTAC~ON
ANALÍTICA
Anhlisis previes ens ofereixen l'estructura i la composició del
suport de l'escultura i els tests arnb reactius químics que ens permeten testimoniar la presencia d'algunes sals solubles o no (com
clorurs, carbonats, sulfats...). A la peca se li ha realitzat un estudi
radiologic, que determina la concentració i les densitats del metall,
les fissures i les microfissures, els gruixos, les zones de soldadura,
les concrecions, les decoracions ocultes, etc.
AN&CA
I ~ O R M RADIOLOGIC
E
L'escultura ha estat completament radiografiada. El 1990, se li
INFORME RADIOGRÁFICO
La escultura ha sido completamente radiografiada. En 1990 se le prac-
Antes de acometer el tratamientode conservación-restauración,se ha
de reunir la mayor cantidad posible de datos sobre la pieza que nos permitan su rnejor conocimiento para aplicarle el tratamiento más efectivo y acorde con sus caracteuícticas.
Por este motivo un primer examen visual nos proporcionará datos de
la clase de pieza, el material con el que se fabricó, su tipolográ, estado de conservación, etc.
Documentar la obra es un paso esencial para realizar cualquier tratamiento. Primero se realizan croquis indicando las medidas de la pieza y el
peso y todas las observaciones relevantes que presente.
La documentacióngráfica por medio de fo fografas es el siguiente paso.
A las fotografías realizadas con fuente de luz natural o tungsteno, del conjunto de la obra y la mayor cantidad de detalles, a ser posible con un objetivo macro o de similar efecto, se sumarán las realizadas con fuentes de
luz especial, como la luz rasante, que permitirá revelar las irregularidades
de la superficie, y si fuesen necesarias fotografías con fuentes ultravioletas
o de infrarrojos.
Actualmente con ayuda de las nuevas tecnologiás, el tratamientode digitalización de irnágenes y la posibilidad de grabar en soporte de vídeo el
tratamiento, los procesos de doctirnentacidn se completan de una manera
efectiva.
Análisis previos nos ofrecen descubrir la estructura y composición del
soporte de la escultura y tests con reactivos químicos que nos permiten atestiguar la presencia de algur~assales solubles o no (como cloruros, carbonatos, sulfatos ...). A la pieza se le ha realizado un estudio radiológico, que
determina la concentración y densidades del metal, las fisuras y microfisriras, los grosores, zonas de soldaduras, concreciones, decoraciones ocultas, etc.
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ticó utz estudio en el CENIM,y en 1993el Dpto. de Radiología del ICRBC
realizó u11montaje con la pierna derecha quefaltaba en 1990. El informe de
la iíltima exposición se describe a continuación.
va practicar un estudi al CENIM, i el 1993, el Departament de
Radiologia de YICRBC va realitzar un muntatge amb la cama dreta que mancava el 1990. L'informe de l'úitima exposició es descriu
tot semit:
«La radiografia mostra la discontinuitat de gruix de material
en el cap, les mans i els peus, com a zones més cridaneres, i n'és
molt marcada la falta a les cuixes.
"Ln radiografía mirestra la discontinuidad de espesores de tnnterial en
cabeza, manos y pies como zonas mds llamativas, siendo muy rnnrcada la
falta de éste erz los muslos.
C'aprecien, també, diverses línies d'emmetxaments com és el
cas dels bracos i el peu esquerre, com també gran nombre de porositats, producte de defectes de fundició escampats per tota la pqa.
Atés que, de moment, no resulta viable la interposició efica~de
pantalies de plom en formats de grans dirnensions, la difusió de
cantelis típica apareguda en els casos en que han de cobrir-se volums de gruixos diferents amb alta densitat, produeix un difuminat als encontorns de la imatge obtinguda, que és molt marcat en
el cas dels dits de la m&esquerra, que apareixen sensiblement afu-
Se aprecian tambiétl diversas lineas de empalmes como es el caso de los
brazos y el pié izquierdo, asícornogran nlítnero de porosidades producto de
defectos de fundición diseminados por toda la pieza.
Dado que por el momento no resulta viable la interposición eficaz de
pantallas de plomo en formntos de grandes ditnetzsiones, la difusión de bordes típica aparecida en los casos en que deben cubrirse volúinenes de espesores diferentes con elevada densidad, produce un difuminadoen los contornos de la imagen obtenida, siendo este muy marcado en el caso de los dedos de la mano izquierda qire aparecen sensiblemente afilados".
ESPECTROGRAFLADE RAIGS X
La fluorescencia dels raigs x per dispersió d'energies proporciona unes taules amb els percentatges dels metalls que componen
l'amalgama del bronze. A més, permet de confirmar, en aquest cas,
que tant l'escultura com la cama despresa i recuperada posteriorment, corresponen a la mateixa obra. Antenorment, expliquem que
en la fabricació d'una gran escultura es feia per peces; aixb queda
palés després de la realització de l'espectrometria, ja que la composició del cos i la cama, si bé es tracta &un bronze plomat en ambdós, les proporcions varien d'una zona a l'altra. Si en un primer
moment es va dubtar de l'autenticitat de la cama, un estudi detallat de la zona d'unió del motle i les restes de soldadura, revela que
la composició de l'aliatge a les zones de fractura eren identiques.
L'escultura de l'Apol.10 esta realitzada amb un aliatge de Cu, Sn i
Pb; hi ha trets de Fe, Ni, Ag i Sb al tronc lateral dret, i en una de les
mostres assolia un 4,1% d i Fe, causat pel contacte de l'escultura,
en aquest punt, amb un objecte de ferro, un clau o similar, que apareixia a la superfície de la peca comuna taca puntual del seu 6xid.
ESPECTROGRAF~A
DE RAYOS x
La flirorescenciade Rayos X por dispersión de energías, proporciona
irnas tablas con los porcentajes de los metales qire componen la amalgama
del bronce. Ademds permite confirmar, en este caso, que tnnto la escirltura,
como la piernn despretzdidny recuperada posteriormente, corresponden a la
misma obra. Anteriorrnente explicamos que la fabricación de una grnn escultitra se hacía por piezas; esto queda patente tras la realización de la espectrometrín, ya que la composición del cuerpo y pierna, si bien se trata de
un bronce plomado en ambos, las proporciones varían de una zona a otra.
Si en un primer momento se dudó de la autenticidad de la pierna, un estudio detallado de la zona de unión del molde y restos de soldadura, reveló que
la composición de la aleación en las zonas de fractirra eran idénticas. LA
escultura del Apolo estd renlizada con una aleación de Cu,Sn y Pb; aparecen trazas de Fe, Ni, Ag y Sb en el tronco lateral derecho, siendo que en una
de las tomas Izabría de alcanzar un 4.1% de Fe, debido al contacto de la escultura eiz este punto con un objeto de hierro, un clavo o similar que aparecía en la superficiede la pieza corno una mancha puntual de su oxido.
METAL.LOGRAFIES
Els polits metal.lografics, realitzats amb l'estracció d'una petita mostra, permeten determinar el procés de fabricació d'un objecte metal.lic. L'estructura cri~tal~lina
del metall resulta característica segons si la peca ha estat sotmesa a processos de fundició i/o
forja. També permet d'observar els graus de corrosió, les fissures
intercristal.lines,etc. Les metal.lografies de l'Apol.10 de Pinedo ens
indiquen una estructura dentrítica de fundició de refredament lent.
Hi apareixen segregacions de plom insoluble i dentrites de coure
i estany. Perb el que més afecta el tractament, és l'evolució de la corrosió que esta en una fase penetrant intergradual, és a dir, si bé a
la superfície, la formació de grans buits amb perdua de nucli
metal.lic esta bastant generalitzada, la corrosió ha penetrat en l'estructura interna a gran profunditat.
METALOGRAF~S
Los pulidos metalogrificos, renliuidos con la extracción de una pequeña muestra, permiten determinar el proceso de fabricación de un objeto metálico. La estructura cristnliiza del metal, resulta característica según la pieza haya sido sometida a procesos de fundición y10 forja. También permite
observar los grados de corrosión, las fisurns intercristalinas,etc. Las inetalografas del Apolo de Pinedo, tios indican 1r11n estriictura dendrítica de
fundición de enfrinmientoleizto. Aparecen segregncio~zesde plo~noinsohible y dendritas de cobre y estaño. Pero lo que afecta más al tratamiento, es
la evohrción de la corrosióri qire estden irim fase penetra~zteintergraniilnr,
es decir, si bien en la superficie la formación de grandes cavitaciones con
pérdida del nucleo metálico estd bastante generalizada, la corrosión ha penetrado en la estrirctura interna a grnn profundidad.
TRACTAMENT
Una vegada realitzada una exhaustiva documentació grafica i
analítica precisa, la comparació de les dades obtingudes ens permet determinar el tractament més apropiat en cada peca. En el
cas que ens ocupa, l'Apol.10 de Pinedo, com que es tracta d'una trcballa submarina, el tractament s'hagué de realitzar quan es va efectuar el descobriment i l'extracció. Havia de constar d'una dessala-
TRATAMIENTO
Una vez realizada una exhaitstiva documentación gráfica y analítica
precisa, la comparnció~tde los datos obtenidos nos permite determinar el tratnmie~ztomns apropiado a cada pieza. En el caso que nos ocupa, el Apolo de
Pinedo, al tratarse de un hallazgo submarino, el tratamientoque debió renliznrse cuando se efectuóel descubri~nientoy ln extracción, corzstnría de una
desalación lenta y paulatina sutnergiendo la escultura en agua dulce qui-
U
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ció lenta i gradual, submergint l'escultura en aigua dolca, potser
amb l'addició d'algun inhibidor com el BTA i una dessecació gradual. Perb, com tot, els tractaments també evolucioneni, Y epoca en
que es troba la peca, la necessitat d'una dessalació gradual no es
considerava. A l'escultura, se li va aplicar un primer tractament de
restauració cap a la fi dels anys 60. Aquest constava d'una neteja
per eliminar de la superfície exterior les concrecionsmarines, el farciment de Uarunes amb poliester reforcat amb fibra de vidre i acolorit per mimetitzar-lo en superfície, la col~locaciódels d s de la figura (que no tenia quan aparegué)i una pel-lículade protecció amb
una resina viníiica en dissolvent organic. Quan el 1990, amb motiu
de l'exposició "Els Bronzes Romans a Espanya", es torna a revisar
l'escultura, es va veure que, si bé la resina aplicada sens dubte
n'havia protegit la superfície en general de Yacció corrosiva, aquesta no s'havia paral.litzat: hi havia focus actius pulverulents sobretot a les zones de plecs i fenedures. La pel.lícula sintetica s'havia
enveilit i oxidat, i presentava un desagradable aspecte grogós i, a
I'interior de la peca (es va realitzar un estudi arnb una chmera endoschpica), la pel.lída pulvenilenta de brutícia i clorurs estava generalitzada, com també grans zones d'adherGncies i incrustacions
marines. El tractament que es va aplicar aleshores, després de l'eliminació de la pel-lículasintetica de la superfície, és el mateix que
s'ha realitzat fa poc a la cama.
Després de l'elirninació de les concreccions calcaries i silícies,
s'efectuh una neteja mecanica amb raspalls, bisturí, fibra de vidre
i, en ocasions, amb un rnicromotor arnb fresatge de carborúndum
i cautxú. Una vegada neta I'esdtura, es desengreixa amb una mescla d'alcohol etíiic i acetona. El tractament d'inhibició de la corrosió consisti en l'obturació dels focus de clorur (tota la superfíciede
rescultura va ser observada durant aquesta fase del tractament amb
lupes d'augment de 30X) amb hxid d'Ag, que reacciona arnb el clorur de Cu, i es transforma en clorur d'Ag, que és més estable.
L'Apol.10, cos i cama, s'inhibí, tot seguit, arnb un compost orghnic benzotriazol (BTA) dissolt al 3%en un dissolvent metilat, i
s'aplici a tota la superfície, externa i interna de I'obra. Com aquesta fase del procés resulta essencial per evitar el progressiu deteriorament de l'escultura, després s'hi aplica una capa protectora amb
una resina a d c a que inclou en la seua formulació i'inhibidor BTA
i un filtre W.
La protecció final es realitza amb una pel.lícula de cera rnicrocristal.lina mesclada arnb una resina acrílica aplicada sobre la superficie. Si bé la restauració que s'efectua el 1990, no es va plantejar en cap moment la reintegració de llacunes per motius estetics,
es considera que Yeliminació d'aquestes i dels ulls col.locatsen 1967
podia perjudicar la peca i tornar-li una aparenca que resultara desagradable a la vista i es va deixar amb les reintegracions de la primera restauració. La cama restaurada enguany no ofereix dubtes
quant a la reintegració de les llacunes per a recuperar un aspecte
estetic. Actualment, els criteris de conservació aconsellen la mínima intervenció sobre Y obra, i deixar-la arnb les llacunes amb que
es va trobar, no afecta en absolut la continuitat de rescultura ni el
conjunt de l'Apol.10, i aquesta disparitat de criteris en una mateixa
p g a indica l'evolució de les diverses fases del tractament de restauració al Uarg del temps i la necessitat de conscienciar-nos que
cal que predominen els elements i els conceptes que determinen la
conservació del patrimoni, fins i tot sobre les motivacions estetiques.
PROPOSTA DE MUNTATGE
El muntatge de la cama separada de l'escultura resulta un rep-
zás con la adicción de algún inhibidor como el BTA y tina desecación pnulatina. Pero corno todo, también los tratamientos evolucionan, y en la época que se encontró la piezn, la necesidad de una desalación y desecación pnulatina no se consideraba.A la escultura se le aplicó un primer tratatniento
de restauración a finales de los años 60, éste constaba de una limpieza para eli~ninarde la superficie exterior las concreciones marinas, el relleno de
lagunas con poliester reforzado con fibra de vidrio y coloreado para mimetizarlo etz superficie,la colocncióti de los ojos de la figura (que no tenín cuando apareció) y una pelícitln de protección con una resina vinílicn en disolvente orgánico. Cunrido en 1990, con motivo de la exposición "Los Bronces
romanos en España", se volvió a revisar la escultura, se vio que si bien la
resitia nplicada sin duda había protegido la superficie en general de la ncción corrosiva, ésta no se había paralizado: existían focos activos pulverulentos sobre todo en las zonas de pliegues y hendiduras. La película sintética había envejecido y oxidado presentando un desagradable aspecto nmarillento u en el inferior de la aieza, (se realizó un estudio con una cámara
endoscó~ica)la película pitl~ertllentade suciedad y cloruros estaba generalizada así corno arandes zonas de adlierencias e incrustaciones marinas.
El tratamiento qie se aplicó entonces tras la eliminnción de la películn
sintética de la superficie, es el mismo que se le ha realizado recientemente
a la pierna.
Tras la eliminnción de las concreciones cnlcáreas y silíceas, se efectuó
una limpieza mecánica con cepillos, bisturí, fibra de vídrio, y en ocasiones
con un micromotor con fresas de carborundo y caucho. Una vez limpia la
escultura,se desengrasó cori una mezcla de alcohol etílico y acetonn. El trafamietifo de inhibición de la corrosión consistióen la obturación de los focos de cloruro (toda la superficie de la escultura se obse~vódurante esta
fase del tratamiento con lupas de aumento de 30X) con Oxido de Ag, que
reacciona con el Cloruro de Cu, transformándoseen Cloruro de Ag, que es
más estable. El Apolo, cuerpo y piernas, se inhibieron seguidamente con un
compuesto orgrínico Benzotriazol (BTA) disuelto ~ 1 3 %eiz un disolvente
metilado, y se aplicó a toda la superficie,externa e interna de la obra. Como
esta fase del proceso resulta esencial para evitar el progresivo deterioro de
la escultura, seguidamente se aplicó una capa protectora con una resina
acrílica que incluye en su forrnulnción el iiihibidor BTA y un filtro LIV.
La protección final se realizó con una película de cera microcristalina
mezclada con una resina acrílica aplicada sobre la superficie. Si bien en la
restauración que se efectuó en 1990, no se planteo en ningún momento la
reintegración de lagunas por motivos estéticos, se consideróque la eliminación de éstas y de los ojos colocados en 1967 pudiera perjudicar a la piezn y devolverle una apariencia que resultase desagradable a la vista y se dejó con las reintegraciones de la primera restauración. Ln pierna, restaurada en el presente año, no ofrece dudas respecto n la reintegración de las lagunas para recuperar un aspecfoestético. Actualmente, los criterios de coizservación aconsejan la mínima intervención sobre la obra, y el dejarla con
las lagunas con que se encontró, no afecta en absoltrto en la continuidad
de la escultitra, ni en el conjunto del Apolo, y esta disparidad de criterios
en una misma piezn, indica la evolución en las diferentes fases del tratnmiento de restauración a lo largo del tiempo y la necesidad de concienciarnos en que deben predominar los elemelitos y conceptos que determinan la
conservación del patrimonio incluso sobre las tnotivnciones estéticas.
PROPUESTA DE MONTAJE
El montaje de la pierna separada de la escultura resulta un retofasci-
[page-n-7]
Apol.10 de Pinedo. Proposta de muntatge: 1. Barra d'acer roscada ancorada a
la cintura; 2. Placa d'acer; 3. Barra de la cama; 4. Subjecció de la placa metallica al suport de pedra; 5. Bloc de pedra amb forat central per a embotir
Yestructura. Estria pera encaixar la figura.
Apolo de Pinedo. Propuesta de montaje: 1. Barra de acero roscado ariclado a la
cinti~ra;2. Placa de acero; 3. Barra en la pierna; 4. Subjección de la placa metálica al
soporte de piedra; 5. Bloqile de piedra con agujero central parn colocar la estructura.
Estrin para encajar la figura.
te fascinant. En principi, el trenc de la cama esta tan desgastat que
no encaixa d'una manera efectiva; d'altra banda, la historia de l'escultura inclou la separació de la cama de la resta durant trenta anys
almenys, que unit a la no reintegració per motius esthtics determinen realitzar el muntatge de manera que, sense trencar la idea de
coniunt,' es diferencie mínimament la cama de la resta de l'escultura.
El seient en que reposava l'escultura no existeix, i l'única referencia aue se'n té és el d'una escultura semblant en el Museu de
Nipols que seu sobre una roca. Fer un muntatge paregut, sense cap
documentació que el justifique, no encaixa amb els criteris actuals,
motiu pel qual s'opta per un ashptic bloc rectangular de pedra, desproveit de protagonisme, perb que acompleix la funció de sustentació de l'Apol.10 i fa de base on s'ancora tota l'escultura i se subjecta
la cama solta. A l'algada dels costats de la figura, per la banda de
dins, dues barres d'acer inoxidable de rosca contínua fan de topalls
per a mantenir una placa rectangular d'acer arnb un orifici per on
s'emboteix una barra que té l'extrem oposat ancorat en un bloc de
resina col.locat en la cama que cal subjectar. Tot el conjunt descancaria sobre un bloc de pedra on seu la figura. Els materials, tant la
pedra com l'acer inoxidable de l'estructura interna, resulten inerts
per a la conservació del metall de l'escultura.
Si bé la conservació activa es tradueix en una intervenció directa sobre les degradacions, aquests tractaments resulten inútils
i costosos, si no s'incideix en una política de conservació passiva
que ha de tractar de mantenir la peca en unes condicions constants
d'humitat i temperatura i en una revisió sistematica en Y escultura
de ueríodes anuals. Els tradaments de conservació són més efectius, menys agressius i més econbmics que qualsevol restauració.
Com la raó i algun tebric de la restauració i la Llei del Patrimoni
Histbric Espanyol determinen, tots tenim Yobligació de transmetre
el nostre patrimoni en les millors condicions a les generacions que
han de venir.
AGRWNTS
I
I
Expressela meua gratitud als meus companys del Departament de Radiologia
i als laboratorisde I'ICRBC, per l'ajuda prestada en la preparaaó d'aquest article;i
als lectors del manuscrit, Emma Garáa Alonso i Francisco Moreno Arrastio, p a la
seua paciencia i les seues valuoses correccions.
nante. En principio la fractura de la pierna está tan desgastada que no encaja de una manera efectiva;por otra parte, la historia de la escultura, incluyendo la separación de la pierna del resto durante al menos 30 años, unido a la no reintegración por motivos estéticos determinan realizar el montaje de manera que, siti romper la idea de conjunto, se diferencie mínimamente pierna y resto de la escultura.
El asiento sobre el que reposaba la escultura no existe, y la única referencia que se tiene es de una escultura similar del Museo de Nápoles, que
se asienta sobre una roca. El realizar un montaje parecido, sitz ninguna documentaciónque lo justifique izo encaja con los criterios actuales,asíque se
opta por un aséptico bloque rectangular de piedra que carece de protagonismo, pero cumple la función de sustentación del Apolo y la base en donde se ancla toda la escultura y se sujeta la pierna suelta. A la altura de las
caderas de la figura (porel interior)dos vástagos de acero inoxidable de rosca continua, sirven como topes para mantener una pletina de acero rectangular con un orificio por el que se embute un vástago que tiene el extremo opuesto anclado en un bloque de resina colocado en la pierna a sujetar. Todo el conjunto, resposa sobre el bloque de piedra en el que se asienta
la figura. Los materiales, tanto la piedra, como el acero inoxidable de la estructura interna, resultan inertes para la conservación del metal de la estructura.
Si bien la conservación activa se traduce en una intervención directa
sobre las degradaciones,estos tratamientos resiiltan inútiles y costosos si
no se incide en una política de conservación pasiva, que ha de constar en
mantener la pieza en unas condiciones constantes de humedad y temperatura y en una revisión sistemática de la escultura en períodos anuales. Los
tratamientosde conservación son más efectivos, menos agresivos y más económicos que cualquier restauracion. Como la razón y algún teórico de la
restauración y la Ley del Patrimonio Histórico Español determinan, todos
tenemos la obligación de transmitir nuestro patrimonio en las mejores condiciones a las generaciones venideras.
AGRADEClMZENTOS
Expreso mi gratitud a mis coinpañeros del Dpto. de Rndiologh y laboratorios del ICRBC,
por la ayuda prestada parn preparar este artículo y a los lectores del manuscrito,Emnia García
Alonso y Francisco Moreno Arrastio, por su paciencia y sus valiosas coweccioties.
BIBLIOGRAFIA
MOUREY, W. (1987),Ln wnseroation des antiquités métalliqiies, L.C.R.R., Drauignan.
PEARSON, C. (1987),Conservation of marine archaeological objects, Ed. Butterworths, Londres.
UNESCO, 1981, Protection of the underwater heritage.
ROBINSON, W.S. (19811,Maritime Archaeology, First aid for marinefinds.
[page-n-8]
~~TRODUCCIÓN
Totes les obres realitzades amb un metall o un aliatge, obtingudes per qualsevol tecnica de fabricació (forja, fundició, etc.), en
presencia d'una combinació d'agents fisics, químics i biolbgics, sofreixen canvis estructurals que les fan tornar al seu estat de mineral. Aquest procés es denomina, genericament, corrosió.
L'interés de la humanitat per conservar vestigis d'altres epoques sembla que ha existit sempre; així, els tractaments destinats a
l'estabilització dels processos corrosius es remunten possiblement
a I'aparició de la metal.lúrgia.Ja en l'antiguitat, Vitruvi, Polio i Plini
citen tractaments de protecció per a les escultures metal.liques
basats en olis o beturns.
L'oxidació i/o corrosió de les superfíciesmet3.liques es coneix
amb el terme de patina i, en el cas dels bronzes és d'un verd característic. Aquesta patina és l'arxiu real de robra, ja que és el resultat d'un procés físico-químic que produeix un canvi material de
la fase estructural. El concepte de patina i el respecte per aquesta,
apareix vigent a La Carta de Venecia, de 1964.
El bronze és un aliatge basic de coure (Cu)i estany (Sn). A
aquests elements, s'hi va afegir el plom (Pb), que feia més fluit el
metall i baixava el punt de fusió de la colada i en feia una mescla
més mal.leable. Els bronzes amb aquests tres elements es denominen ternaris i eren característics de l'epoca romana. Aixb no vol dir
que l'aliatge metal.lic no continga aitres elements com ara ferro (Fe),
arsenic (As),plata (Ag),etc., pero aquests metalls no es consideren
afegits intencionadament si no superen en 2%del total de Yamalgama metaldica.
La dificultat de fondre una gran quantitat de metall es resolia
fabricantles grans estitues en nombroses parts que se soldaven una
vegada havien estat foses. Així, s'aconseguia un accés a la part interna per eliminar lr&a refractaria, ja que, si aquesta romania
dins de l'estructura crearia enormes problemes de conservació.
Aquesta tecnica de fabricaci6,'buit per dins, serveix, al mateix ternps,
per dissimular facilment totes les reparacions delc defectes de fosa.
Els bronzers antics desenvoluparenun notable coneixement de
les tecniques de soldadura. Sabien que, quan la colada del metall
resulta molt calenta, les peces queden poroses; aixb es deu a les impureses en l'amalgama dels diversos metalls que formen el bronze
* Institut de Conservació i Restauració de Béns Culturals.
Ministeri de Cultura.
Todas las obras renlimdas con u n metal o nlención obtenidas por cunlquier técnica de fabricación (forja, fundición) en presei~ciade una combinación de agentesfísicos, químicos y biológicos strfren cainbios estructurales, tendiendo a volver a su primitivo estado de 11rinern1.Este proceso se denomina "~enéricamentecorrosión.
El interés de la humanidad por conservnr vestigios de otras épocas parece haber existido siempre, así los tratn~nientosdestinados a la estabiliuición de los procesos corrosivos se remontan posiblemente a la aparición de
la metahrrgia. Ya en la anfigiiedad Vitruvio, Polion y Plinio citan tratamientos de protección pnra las escultirrns metálicns basados en aceites ó betlín.
Ln oxidación y10 corrosión de las superficies ~netálicasse conoce con
el ténnino de pátina y, en el caso de los bronces, es de irn verde característico. Esta pátinn es el archivo real de la obra ya que es el resultndo de irn
proceso físico-químico que produce un cambio r~znterinlde ln fase estructural. El concepto de pitina y el respeto por esta, aparece vigente en "La Carta
de Venecin" de 1964.
El bronce es una aleación básica de Cobre (Cu) y Esfaño (Sn). A estos
elenle~ztosse añndió Plo~no(Pb) que hacía tnns fluido el rnetal y bajaba el
punto de fusión de la colada resultaizdo uizn inezcla más maleable. Los brorzces corr estos tres elementos se deiloi~zinan"ternnrios" y eran característicos de la época romana. Esto no quiere decir que la aleación meta7ica no contenga otros elernetztos, Hierro (Fe) Arsénico (As),Plata (Ag)etc., pero estos netal les no se considern~zañadidos intencio~zadamentesi IZO strpernrl el
2% del total de ln nrnalgarna inetálicn.
Ln dificultad de fundir una gran cantidad de metal se resolvía fnbricnndo las grandes estatuas en numerosas partes que se soldabaiz una vez
findidns. Con ello se lograbn el acceso a la pnrte internn para eliminar el alrnn refractaria, ya que e11el cnso de permanecer ésta dentro de ln esciiltura
crenrin e n o m probleinns de consmnción. Esta técnicn de fabricación, hueco por dentro, sirve a SU vez para disimular fácilmete todas las reparaciones de los defectos de fusió~z.
Los brotzcistns natiguos desarrollaron u n notable co~zocimientode las
técnicas de soldndurn. Sabían que cuando la colndrr del inetnl resulta muy
cnliente, las piezns quedan porosns; esto se debe a impurezas en la arnalgama de los diferentes ~izetnlesqirefonnniz el bronce y por los distintos pun-
[page-n-2]
L'APOL.LO DE PINEDO
i pels diferents punts de fusió de cada metall. Aquestes impureses queden empresonades en el metall de fusió i apareixen en la superfície de la peca (com ara alguns carbonats), i també les bambolles originades pels gasos de la combustió que, si no desapareixen
per les toveres del motle, queden en robra i originen forats.
L'Apol.10 es realitzi sobre un motle per dues parts, tecnica que
es denomina casting on. Modelades i foses les cames, s'encaixa sobre aquestes el motle del tbrax i es vessa la colada. Els ensamblatges de les peces s'encaixen del tot, és a dir que s'encaixen entre si i
es repasen quan el metall esta encara calent per l'exterior per evitar que es noten les juntes. La zona interior de la unió entre les parts
es reforqa amb una soldadura que té menor punt de fusió. Quan no
hi ha cap metall estrany, aquestes soldadures es denominen autbgenes, és a dir, la composició de la peca i el metall és identica. Els
errors de la fundició es resolien amb encastos o rebladures col.10cats des de ]'interior perque resultaren invisibles en la superfície
de la peca.
tos de fusión de cada metal. Estas impurezas son aprisiolzadas en el metal
de fusión apareciendoen la superficiede la pieza (por ejemplo algunos carbonatos), asícomo las burbujas originadas por los gases de la combustión
que, de no desaparecer por las toberns del molde, quedan en la obra originando agujeros.
El Apolo se realizó sobre un moldeo por partes, técnica que se denomina Casting on. Modeladas y fundidas las piernas, se encaja sobre ellas el
tnolde del tórax y se vierte la colada. Los ensambles de las piezas se colocan a tope, es decir, que encajan entre síy se repasa cuando el metal esta
aún caliente por el exterior para evitar que se noten las juntas. La zona
interior de unión entre las partes se refirerza con irna soldadura, que tiene
menor punto de fusión.Cuando no existe ningún inetal extraño, estas soldaduras se denominan autógenas, es decir, la composición de la pieza y el
metal son idénticas. Los fallos de la fundición, se resolvhn con cajendos o
remaches colocados desde el interior para que resultasen invisibles en la superficie de la pieza.
ALTERACIONS
L'aparició de l'escultura en el fons marí ha determinat essencialment el seu estat de conservació. El coure és un element aue
causa efectes tbxics sobre els organismes marins, cosa que impedeix que en un ambient aerbbic (amb presencia d'oxigen) s'incorpore C2CO3inorganic, depbsits calcaris organics de mol.luscos, tubs
dfanel.lids,serpúlids i foraminífers. La posició semisoterrada de
l'escultura origina, a més a més, un determinat tipus de corrosió en
trobar-se diverses parts de l'objecte exposades a diversos mediambients. Aquest procés es denomina corrosió d'airejament diferencial i s'esdevé perque l'aigua marina té un potencial de corrosió més positiu sobre el metall exposat que una zona soterrada
i per tant pobre en 0 2 . AW, e1 bronze, en presencia d'aigua marina, té un potencial de corrosió major que el que es troba protegit
per concrecions o llimac.
Un altre tipus de corrosió és l'originada per la reacció química que es produeix, en absencia d'oxigen (anaerbbia),per la descomposició d'alguns microorganismes. Aquests ataquen la superfície metal-licaformant una matriu de gelatina organica entre la suuerficie met&l.licai el mediambient aauós: es tracta d'una reacció
'entre metabolismes derivats de bacterh i él metall.
A més d'aquestes causes, en el procés de corrosió influeix la salinitat de l'aigua, la profunditat a que es troba la peca, els corrents,
la temperatura de l'aigua, etc.
A pesar de tot, l'escultura va arribar a un equilibri dins de l'habitat marí perque es van detenir aquests processos destructius. Perb
l'extracció de robra del medi i la seua exposició a l'atmosfera seca
dona lloc a la cristal.lització de les sals que es tradueix en l'aparició del clorur de Cu, molt actiu i degradable, i que, en combinació
amb la humitat ambiental i l'oxigen, produeix la formació d'hcid
clorhídric, que afavoreix el cicle de corrosió metal.lica. A l'aigua,
Yacid es neutralitza, i, a lfatmosferaseca (ambuna humitat inferior
al E%),s'impedeix la formació de l'hcid clorhídic, pero en una &ea
costanera la humitat és superior al 60%, cosa per ia qual el procés
de corrosió es va activar d'una manera dramatica per a la peca.
Primer, la cristal.lització de les sals, en extraure la peca del mar a
la superfície, origina, sens dubte, trencaments i alcaments superficial~i fisures en l'estructura cristaldina. L'exposició d'aquest clorur de Cu i de les altres sals solubles a una humitat elevada dona
origen a una clara corrosió per picadures (la més greu, ja que és foradadora).
Les reaccions de corrosió són essencialment d'oxidació-reduc-
ALTERACIONES
La aparición de la escultura en el lecho marino ha determinado esencialmente su estado de consmación. El cobre es un elemento que causa efectos tóxicos sobre los ornanismos marinos, lo que no impide que en un aminorgánico,
biente aerobio (con
de oxigeno) se ~ncorpore.~a~Ó3
depósitos calcáreos orgánicos de moluscos, tubos de anélidos, serpúlidos y
fo;amin~eros.La posKión semienterrada de la escultura origina; ademaS,
un determinado tipo de corrosión al encontrarse diferentespartes del objeto expuestas a distintos medioambientes, este proceso se denomina corrosión de aireación diferencial y ocurre por que el agua marina oxigenada tiene un potencial de corrosión mas positivo sobre el metal expuesto que una
zona enterrada y por tanto pobre en 02. Asíel bronce en presencia de agua
marina tiene un potencial de corrosión mayor que el que se encuentra protegido por concreciones o limo.
I
Otro tipo de corrosión es la originada reacción química que se produce, en ausencia de oxlgeno (nnaerobia), por la descomposición de algunos
microorganismos, estos atacan la superficiemetálica formando una matriz degelatina orgánica entre la superficie metálica y el medioambiente
acuoso, se trata de una reacción entre metnbolitos derivados de bacterias y
el metal.
Además de estas causas en el proceso de corrosión influye la salinidad
del agua, la profundidad en la que se encuentra la pieza, las corrientes, la
temperatura del agua, etc.
A pesar de todo, la escultirra llegó a un equilibrio dentro del hábitat marino, pasivando estos procesos destructivos.Pero la extracción de la obra del
medio marino y su exposición a la atmósfera seca, dio lugar a la cristalización de las sales que se traduce en la aparición de cloruro de Cu, muy activo y degradantey que en combinación con la humedad ambiental y el oxigeno produce la formación de ácido clorhidrico, que favorece el ciclo de corrosión metálica. En el agua, el ácido se neutraliza, y en una atmósfera seca (con una humednd inferior al 25%)se impide la formación del ácido clorhídrico, pero en un área costera la humedad es superior al 60%, por lo que
el proceso de corrosión se activo de una manera dramática para la pieza.
Primero, la cristalización de las sales al extraer la pieza del mar a la superficie originó sin duda rupturas y levantamientos superficialesy fisuras
en la estructura cristalina. La exposición de este cloruro de Cu y demás
sales solubles a una humedad elevada dio origen a una clara corrosión por
picaduras (la mas grave, ya que es horadante).
Las reacciones de corrosión son esencialmente de oxidación-reducción
[page-n-3]
Dibuix de I'Apol.10 de Pinedo en quP s'assenyalen diverses línies de
soldadura i les parts en que va ser realitzada. El peu esquerre esta massissat
amb plom, perla qual cosa no hi ha clarament una soldadura.
Dibrrjo del Apolo de Pinedo en el qire se sefinlntz las distinfns líneas desoldndirrn y Ins
partes eti que fue renlimdo. El pie izquierdo e s b nrncizado con ploino, por lo cirnl no
Iiny clarntne~zteunn soldndurn.
Radiografía de I'Apol.10 de Pinedo en la qual s'aprecien les diverses zones
de soldadura. Foto Ministeri de C~dtura.
Rndiogrnfín del Apolo de Piiiedo eil In qiie se nyrecinri lils distiiitns zoilas dc solhdrrrn.
Foto Miiiicterio de Cirltrrrn.
ció (efecteRedox).El procés corrosiu esdevé quan el metail atomic
es transforma en mGall ibnic, que cedeix ions a un element no
metal.lic, cosa que origina el procés de mineralització (el metail, en
ser corroit, forma minerals que són més estables).
Les alteracions produides a la lamina metal.lica de la pega, es
tradueixen en una superfíciemolt irregular amb múltiples cavitats.
Hi ha manques de metall de considerables dimensions; aquestes
llacunes s'han produit probablement en destruir-se, per efectes
de la corrosió, les soldadures que unien alguns escastos a l'original. Els focus de clorur actiu estan generalitzats per tota la pega i
n'hi ha zones de mineralització total. A I'igual de l'exterior de la
peca, a l'interior apareixen colonies abundoses i extenses d'ad-
(efecto Re~fos).El proceso corrosiílo ocii1.r.eciiniido el iiietnl ntóiriico se trnrisforriin eri irretnl ióiiico ceilierrdo iories n iiri eleiiieiito rro irietilico, lo qiie origiirn el proceso de iiiiriernlizncióri (el iii~tnl,nl coi.roerse foriiin riiiiiernles qiie
sori ~wósestni~les).
Los nlternciorres yrodircidns eii 1n lóiiiirin rrretilicn de In piezn, se trndircerr eri irirn siiperficie riiiry ii.regirlnr coi1 iiiiíltiples cnziitncioiies y ngirjeros. Hny fnlfns de iiietnl de coiisidernbles diiireiisiories; estns Ingirrins se
Irnri prodircido probnbleilieirte nl destriiirse yoi efectos de ln corrosióii 10s
soldndiirns qiie iiriínii nlgiiiios cnjendos 01 origi~inl.Los focos de cloriiro
nctivo estiii geriernlizndos por todo ln piezn !/ esisteir zoiins (le ririiiernlizncióii totnl. A l igiinl qiie eii el e.i.terior lfe ln piezn, eir el iiiterior npnreceii colonins nbiiridnirtes y esteridiriris de ndlrereiicins rirnriiins y ilepósitos de si-
[page-n-4]
1
Carbonats de coure / Cnrboimtos de cobre.
0xids de coure / Óxidos de cobre.
,,
Clonv cúpric / Clorirro ciíprico.
Clorur cuprós / Clorirro cnproso.
-
Cavitats entre capes / Cnveri~anzieiztoeilfre cnpns.
Separació de les capes / Sepnrncióiz de lns cnpns
herencies marines i deposits de silicats (adherencies silícies produides per l'arena del fons mar' i la descomposiciódel metall).
C'observen a la peca algunes alteracions mecaniques (deformacions originades probablernent per colps).
La patina original és bastant discontínua, formada per carbonats basics de coure; presenta en diverses zones focus de clorur actiu i, sota els carbonats, hi ha una pel.lícula de clom molt pulverulenta que determina la pgrdua de la superfícieoriginal de la peca.
licatos (adherencias silíceas producidas por la arena del lecho marino y la
descomposición del metal).
Se observan en la pieza algunas alteraciorles mecánicas (deformaciones
originadas probablemente por golpes).
La pátina original es bastante discontinua,formada por carbonatos básicos de cobre; presenta en varias zonas focos de cloruro activo y bajo los
carbonatos existe una película de cloruro muy pulverulenta que determina la pérdida de la superficie original de la pieza.
DOCUMENTACIO
Abans d'encetar el tractament de conservació-restauració, cal
aplegar la major quantitat possible de dades sobre la peca que ens
permeten el seu rnillor coneixement per aplicar-liel tractament més
efectiu i acord amb les seues característiques.
Per aquest motiu, un primer examen visual ens proporcionara
dades de la classe de peca, el material arnb que es fabrica, la seua
tipologia, estat de conservació, etc.
Documentar Yobra és un pas essencial per a realitzar-ne qualsevol tractament. Abans que res, se'n realitzen croquis, senyalanthi les mides de la peca i el pes, i totes les observacions rellevants
que presente.
La documentació grhfica per mitja de fotografies n'és el pas següent. A les fotografiesrealitzades arnb font de lium natural o tungsté, del conjunt de Y obra i de la major quantitat de detalls, si és possible arnb un objectiu macro o de similar efecte, se sumen les realitzades arnb font de llum especial, com la llum rasant, que permetra revelar les irregularitats de la superfíciei, si hi calguera, fotografies amb fonts ultravioleta o d'infrarojos.
Avui dia, arnb Y ajuda de les noves tecnologies, el tractament
de digitació d'irnatges i la possibilitat d'enregistrar en suport de video el tractament, els processos de documentació es completen
d'una manera efectiva.
DOCUMENTAC~ON
ANALÍTICA
Anhlisis previes ens ofereixen l'estructura i la composició del
suport de l'escultura i els tests arnb reactius químics que ens permeten testimoniar la presencia d'algunes sals solubles o no (com
clorurs, carbonats, sulfats...). A la peca se li ha realitzat un estudi
radiologic, que determina la concentració i les densitats del metall,
les fissures i les microfissures, els gruixos, les zones de soldadura,
les concrecions, les decoracions ocultes, etc.
AN&CA
I ~ O R M RADIOLOGIC
E
L'escultura ha estat completament radiografiada. El 1990, se li
INFORME RADIOGRÁFICO
La escultura ha sido completamente radiografiada. En 1990 se le prac-
Antes de acometer el tratamientode conservación-restauración,se ha
de reunir la mayor cantidad posible de datos sobre la pieza que nos permitan su rnejor conocimiento para aplicarle el tratamiento más efectivo y acorde con sus caracteuícticas.
Por este motivo un primer examen visual nos proporcionará datos de
la clase de pieza, el material con el que se fabricó, su tipolográ, estado de conservación, etc.
Documentar la obra es un paso esencial para realizar cualquier tratamiento. Primero se realizan croquis indicando las medidas de la pieza y el
peso y todas las observaciones relevantes que presente.
La documentacióngráfica por medio de fo fografas es el siguiente paso.
A las fotografías realizadas con fuente de luz natural o tungsteno, del conjunto de la obra y la mayor cantidad de detalles, a ser posible con un objetivo macro o de similar efecto, se sumarán las realizadas con fuentes de
luz especial, como la luz rasante, que permitirá revelar las irregularidades
de la superficie, y si fuesen necesarias fotografías con fuentes ultravioletas
o de infrarrojos.
Actualmente con ayuda de las nuevas tecnologiás, el tratamientode digitalización de irnágenes y la posibilidad de grabar en soporte de vídeo el
tratamiento, los procesos de doctirnentacidn se completan de una manera
efectiva.
Análisis previos nos ofrecen descubrir la estructura y composición del
soporte de la escultura y tests con reactivos químicos que nos permiten atestiguar la presencia de algur~assales solubles o no (como cloruros, carbonatos, sulfatos ...). A la pieza se le ha realizado un estudio radiológico, que
determina la concentración y densidades del metal, las fisuras y microfisriras, los grosores, zonas de soldaduras, concreciones, decoraciones ocultas, etc.
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ticó utz estudio en el CENIM,y en 1993el Dpto. de Radiología del ICRBC
realizó u11montaje con la pierna derecha quefaltaba en 1990. El informe de
la iíltima exposición se describe a continuación.
va practicar un estudi al CENIM, i el 1993, el Departament de
Radiologia de YICRBC va realitzar un muntatge amb la cama dreta que mancava el 1990. L'informe de l'úitima exposició es descriu
tot semit:
«La radiografia mostra la discontinuitat de gruix de material
en el cap, les mans i els peus, com a zones més cridaneres, i n'és
molt marcada la falta a les cuixes.
"Ln radiografía mirestra la discontinuidad de espesores de tnnterial en
cabeza, manos y pies como zonas mds llamativas, siendo muy rnnrcada la
falta de éste erz los muslos.
C'aprecien, també, diverses línies d'emmetxaments com és el
cas dels bracos i el peu esquerre, com també gran nombre de porositats, producte de defectes de fundició escampats per tota la pqa.
Atés que, de moment, no resulta viable la interposició efica~de
pantalies de plom en formats de grans dirnensions, la difusió de
cantelis típica apareguda en els casos en que han de cobrir-se volums de gruixos diferents amb alta densitat, produeix un difuminat als encontorns de la imatge obtinguda, que és molt marcat en
el cas dels dits de la m&esquerra, que apareixen sensiblement afu-
Se aprecian tambiétl diversas lineas de empalmes como es el caso de los
brazos y el pié izquierdo, asícornogran nlítnero de porosidades producto de
defectos de fundición diseminados por toda la pieza.
Dado que por el momento no resulta viable la interposición eficaz de
pantallas de plomo en formntos de grandes ditnetzsiones, la difusión de bordes típica aparecida en los casos en que deben cubrirse volúinenes de espesores diferentes con elevada densidad, produce un difuminadoen los contornos de la imagen obtenida, siendo este muy marcado en el caso de los dedos de la mano izquierda qire aparecen sensiblemente afilados".
ESPECTROGRAFLADE RAIGS X
La fluorescencia dels raigs x per dispersió d'energies proporciona unes taules amb els percentatges dels metalls que componen
l'amalgama del bronze. A més, permet de confirmar, en aquest cas,
que tant l'escultura com la cama despresa i recuperada posteriorment, corresponen a la mateixa obra. Antenorment, expliquem que
en la fabricació d'una gran escultura es feia per peces; aixb queda
palés després de la realització de l'espectrometria, ja que la composició del cos i la cama, si bé es tracta &un bronze plomat en ambdós, les proporcions varien d'una zona a l'altra. Si en un primer
moment es va dubtar de l'autenticitat de la cama, un estudi detallat de la zona d'unió del motle i les restes de soldadura, revela que
la composició de l'aliatge a les zones de fractura eren identiques.
L'escultura de l'Apol.10 esta realitzada amb un aliatge de Cu, Sn i
Pb; hi ha trets de Fe, Ni, Ag i Sb al tronc lateral dret, i en una de les
mostres assolia un 4,1% d i Fe, causat pel contacte de l'escultura,
en aquest punt, amb un objecte de ferro, un clau o similar, que apareixia a la superfície de la peca comuna taca puntual del seu 6xid.
ESPECTROGRAF~A
DE RAYOS x
La flirorescenciade Rayos X por dispersión de energías, proporciona
irnas tablas con los porcentajes de los metales qire componen la amalgama
del bronce. Ademds permite confirmar, en este caso, que tnnto la escirltura,
como la piernn despretzdidny recuperada posteriormente, corresponden a la
misma obra. Anteriorrnente explicamos que la fabricación de una grnn escultitra se hacía por piezas; esto queda patente tras la realización de la espectrometrín, ya que la composición del cuerpo y pierna, si bien se trata de
un bronce plomado en ambos, las proporciones varían de una zona a otra.
Si en un primer momento se dudó de la autenticidad de la pierna, un estudio detallado de la zona de unión del molde y restos de soldadura, reveló que
la composición de la aleación en las zonas de fractirra eran idénticas. LA
escultura del Apolo estd renlizada con una aleación de Cu,Sn y Pb; aparecen trazas de Fe, Ni, Ag y Sb en el tronco lateral derecho, siendo que en una
de las tomas Izabría de alcanzar un 4.1% de Fe, debido al contacto de la escultura eiz este punto con un objeto de hierro, un clavo o similar que aparecía en la superficiede la pieza corno una mancha puntual de su oxido.
METAL.LOGRAFIES
Els polits metal.lografics, realitzats amb l'estracció d'una petita mostra, permeten determinar el procés de fabricació d'un objecte metal.lic. L'estructura cri~tal~lina
del metall resulta característica segons si la peca ha estat sotmesa a processos de fundició i/o
forja. També permet d'observar els graus de corrosió, les fissures
intercristal.lines,etc. Les metal.lografies de l'Apol.10 de Pinedo ens
indiquen una estructura dentrítica de fundició de refredament lent.
Hi apareixen segregacions de plom insoluble i dentrites de coure
i estany. Perb el que més afecta el tractament, és l'evolució de la corrosió que esta en una fase penetrant intergradual, és a dir, si bé a
la superfície, la formació de grans buits amb perdua de nucli
metal.lic esta bastant generalitzada, la corrosió ha penetrat en l'estructura interna a gran profunditat.
METALOGRAF~S
Los pulidos metalogrificos, renliuidos con la extracción de una pequeña muestra, permiten determinar el proceso de fabricación de un objeto metálico. La estructura cristnliiza del metal, resulta característica según la pieza haya sido sometida a procesos de fundición y10 forja. También permite
observar los grados de corrosión, las fisurns intercristalinas,etc. Las inetalografas del Apolo de Pinedo, tios indican 1r11n estriictura dendrítica de
fundición de enfrinmientoleizto. Aparecen segregncio~zesde plo~noinsohible y dendritas de cobre y estaño. Pero lo que afecta más al tratamiento, es
la evohrción de la corrosióri qire estden irim fase penetra~zteintergraniilnr,
es decir, si bien en la superficie la formación de grandes cavitaciones con
pérdida del nucleo metálico estd bastante generalizada, la corrosión ha penetrado en la estrirctura interna a grnn profundidad.
TRACTAMENT
Una vegada realitzada una exhaustiva documentació grafica i
analítica precisa, la comparació de les dades obtingudes ens permet determinar el tractament més apropiat en cada peca. En el
cas que ens ocupa, l'Apol.10 de Pinedo, com que es tracta d'una trcballa submarina, el tractament s'hagué de realitzar quan es va efectuar el descobriment i l'extracció. Havia de constar d'una dessala-
TRATAMIENTO
Una vez realizada una exhaitstiva documentación gráfica y analítica
precisa, la comparnció~tde los datos obtenidos nos permite determinar el tratnmie~ztomns apropiado a cada pieza. En el caso que nos ocupa, el Apolo de
Pinedo, al tratarse de un hallazgo submarino, el tratamientoque debió renliznrse cuando se efectuóel descubri~nientoy ln extracción, corzstnría de una
desalación lenta y paulatina sutnergiendo la escultura en agua dulce qui-
U
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ció lenta i gradual, submergint l'escultura en aigua dolca, potser
amb l'addició d'algun inhibidor com el BTA i una dessecació gradual. Perb, com tot, els tractaments també evolucioneni, Y epoca en
que es troba la peca, la necessitat d'una dessalació gradual no es
considerava. A l'escultura, se li va aplicar un primer tractament de
restauració cap a la fi dels anys 60. Aquest constava d'una neteja
per eliminar de la superfície exterior les concrecionsmarines, el farciment de Uarunes amb poliester reforcat amb fibra de vidre i acolorit per mimetitzar-lo en superfície, la col~locaciódels d s de la figura (que no tenia quan aparegué)i una pel-lículade protecció amb
una resina viníiica en dissolvent organic. Quan el 1990, amb motiu
de l'exposició "Els Bronzes Romans a Espanya", es torna a revisar
l'escultura, es va veure que, si bé la resina aplicada sens dubte
n'havia protegit la superfície en general de Yacció corrosiva, aquesta no s'havia paral.litzat: hi havia focus actius pulverulents sobretot a les zones de plecs i fenedures. La pel.lícula sintetica s'havia
enveilit i oxidat, i presentava un desagradable aspecte grogós i, a
I'interior de la peca (es va realitzar un estudi arnb una chmera endoschpica), la pel.lída pulvenilenta de brutícia i clorurs estava generalitzada, com també grans zones d'adherGncies i incrustacions
marines. El tractament que es va aplicar aleshores, després de l'eliminació de la pel-lículasintetica de la superfície, és el mateix que
s'ha realitzat fa poc a la cama.
Després de l'elirninació de les concreccions calcaries i silícies,
s'efectuh una neteja mecanica amb raspalls, bisturí, fibra de vidre
i, en ocasions, amb un rnicromotor arnb fresatge de carborúndum
i cautxú. Una vegada neta I'esdtura, es desengreixa amb una mescla d'alcohol etíiic i acetona. El tractament d'inhibició de la corrosió consisti en l'obturació dels focus de clorur (tota la superfíciede
rescultura va ser observada durant aquesta fase del tractament amb
lupes d'augment de 30X) amb hxid d'Ag, que reacciona arnb el clorur de Cu, i es transforma en clorur d'Ag, que és més estable.
L'Apol.10, cos i cama, s'inhibí, tot seguit, arnb un compost orghnic benzotriazol (BTA) dissolt al 3%en un dissolvent metilat, i
s'aplici a tota la superfície, externa i interna de I'obra. Com aquesta fase del procés resulta essencial per evitar el progressiu deteriorament de l'escultura, després s'hi aplica una capa protectora amb
una resina a d c a que inclou en la seua formulació i'inhibidor BTA
i un filtre W.
La protecció final es realitza amb una pel.lícula de cera rnicrocristal.lina mesclada arnb una resina acrílica aplicada sobre la superficie. Si bé la restauració que s'efectua el 1990, no es va plantejar en cap moment la reintegració de llacunes per motius estetics,
es considera que Yeliminació d'aquestes i dels ulls col.locatsen 1967
podia perjudicar la peca i tornar-li una aparenca que resultara desagradable a la vista i es va deixar amb les reintegracions de la primera restauració. La cama restaurada enguany no ofereix dubtes
quant a la reintegració de les llacunes per a recuperar un aspecte
estetic. Actualment, els criteris de conservació aconsellen la mínima intervenció sobre Y obra, i deixar-la arnb les llacunes amb que
es va trobar, no afecta en absolut la continuitat de rescultura ni el
conjunt de l'Apol.10, i aquesta disparitat de criteris en una mateixa
p g a indica l'evolució de les diverses fases del tractament de restauració al Uarg del temps i la necessitat de conscienciar-nos que
cal que predominen els elements i els conceptes que determinen la
conservació del patrimoni, fins i tot sobre les motivacions estetiques.
PROPOSTA DE MUNTATGE
El muntatge de la cama separada de l'escultura resulta un rep-
zás con la adicción de algún inhibidor como el BTA y tina desecación pnulatina. Pero corno todo, también los tratamientos evolucionan, y en la época que se encontró la piezn, la necesidad de una desalación y desecación pnulatina no se consideraba.A la escultura se le aplicó un primer tratatniento
de restauración a finales de los años 60, éste constaba de una limpieza para eli~ninarde la superficie exterior las concreciones marinas, el relleno de
lagunas con poliester reforzado con fibra de vidrio y coloreado para mimetizarlo etz superficie,la colocncióti de los ojos de la figura (que no tenín cuando apareció) y una pelícitln de protección con una resina vinílicn en disolvente orgánico. Cunrido en 1990, con motivo de la exposición "Los Bronces
romanos en España", se volvió a revisar la escultura, se vio que si bien la
resitia nplicada sin duda había protegido la superficie en general de la ncción corrosiva, ésta no se había paralizado: existían focos activos pulverulentos sobre todo en las zonas de pliegues y hendiduras. La película sintética había envejecido y oxidado presentando un desagradable aspecto nmarillento u en el inferior de la aieza, (se realizó un estudio con una cámara
endoscó~ica)la película pitl~ertllentade suciedad y cloruros estaba generalizada así corno arandes zonas de adlierencias e incrustaciones marinas.
El tratamiento qie se aplicó entonces tras la eliminnción de la películn
sintética de la superficie, es el mismo que se le ha realizado recientemente
a la pierna.
Tras la eliminnción de las concreciones cnlcáreas y silíceas, se efectuó
una limpieza mecánica con cepillos, bisturí, fibra de vídrio, y en ocasiones
con un micromotor con fresas de carborundo y caucho. Una vez limpia la
escultura,se desengrasó cori una mezcla de alcohol etílico y acetonn. El trafamietifo de inhibición de la corrosión consistióen la obturación de los focos de cloruro (toda la superficie de la escultura se obse~vódurante esta
fase del tratamiento con lupas de aumento de 30X) con Oxido de Ag, que
reacciona con el Cloruro de Cu, transformándoseen Cloruro de Ag, que es
más estable. El Apolo, cuerpo y piernas, se inhibieron seguidamente con un
compuesto orgrínico Benzotriazol (BTA) disuelto ~ 1 3 %eiz un disolvente
metilado, y se aplicó a toda la superficie,externa e interna de la obra. Como
esta fase del proceso resulta esencial para evitar el progresivo deterioro de
la escultura, seguidamente se aplicó una capa protectora con una resina
acrílica que incluye en su forrnulnción el iiihibidor BTA y un filtro LIV.
La protección final se realizó con una película de cera microcristalina
mezclada con una resina acrílica aplicada sobre la superficie. Si bien en la
restauración que se efectuó en 1990, no se planteo en ningún momento la
reintegración de lagunas por motivos estéticos, se consideróque la eliminación de éstas y de los ojos colocados en 1967 pudiera perjudicar a la piezn y devolverle una apariencia que resultase desagradable a la vista y se dejó con las reintegraciones de la primera restauración. Ln pierna, restaurada en el presente año, no ofrece dudas respecto n la reintegración de las lagunas para recuperar un aspecfoestético. Actualmente, los criterios de coizservación aconsejan la mínima intervención sobre la obra, y el dejarla con
las lagunas con que se encontró, no afecta en absoltrto en la continuidad
de la escultitra, ni en el conjunto del Apolo, y esta disparidad de criterios
en una misma piezn, indica la evolución en las diferentes fases del tratnmiento de restauración a lo largo del tiempo y la necesidad de concienciarnos en que deben predominar los elemelitos y conceptos que determinan la
conservación del patrimonio incluso sobre las tnotivnciones estéticas.
PROPUESTA DE MONTAJE
El montaje de la pierna separada de la escultura resulta un retofasci-
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Apol.10 de Pinedo. Proposta de muntatge: 1. Barra d'acer roscada ancorada a
la cintura; 2. Placa d'acer; 3. Barra de la cama; 4. Subjecció de la placa metallica al suport de pedra; 5. Bloc de pedra amb forat central per a embotir
Yestructura. Estria pera encaixar la figura.
Apolo de Pinedo. Propuesta de montaje: 1. Barra de acero roscado ariclado a la
cinti~ra;2. Placa de acero; 3. Barra en la pierna; 4. Subjección de la placa metálica al
soporte de piedra; 5. Bloqile de piedra con agujero central parn colocar la estructura.
Estrin para encajar la figura.
te fascinant. En principi, el trenc de la cama esta tan desgastat que
no encaixa d'una manera efectiva; d'altra banda, la historia de l'escultura inclou la separació de la cama de la resta durant trenta anys
almenys, que unit a la no reintegració per motius esthtics determinen realitzar el muntatge de manera que, sense trencar la idea de
coniunt,' es diferencie mínimament la cama de la resta de l'escultura.
El seient en que reposava l'escultura no existeix, i l'única referencia aue se'n té és el d'una escultura semblant en el Museu de
Nipols que seu sobre una roca. Fer un muntatge paregut, sense cap
documentació que el justifique, no encaixa amb els criteris actuals,
motiu pel qual s'opta per un ashptic bloc rectangular de pedra, desproveit de protagonisme, perb que acompleix la funció de sustentació de l'Apol.10 i fa de base on s'ancora tota l'escultura i se subjecta
la cama solta. A l'algada dels costats de la figura, per la banda de
dins, dues barres d'acer inoxidable de rosca contínua fan de topalls
per a mantenir una placa rectangular d'acer arnb un orifici per on
s'emboteix una barra que té l'extrem oposat ancorat en un bloc de
resina col.locat en la cama que cal subjectar. Tot el conjunt descancaria sobre un bloc de pedra on seu la figura. Els materials, tant la
pedra com l'acer inoxidable de l'estructura interna, resulten inerts
per a la conservació del metall de l'escultura.
Si bé la conservació activa es tradueix en una intervenció directa sobre les degradacions, aquests tractaments resulten inútils
i costosos, si no s'incideix en una política de conservació passiva
que ha de tractar de mantenir la peca en unes condicions constants
d'humitat i temperatura i en una revisió sistematica en Y escultura
de ueríodes anuals. Els tradaments de conservació són més efectius, menys agressius i més econbmics que qualsevol restauració.
Com la raó i algun tebric de la restauració i la Llei del Patrimoni
Histbric Espanyol determinen, tots tenim Yobligació de transmetre
el nostre patrimoni en les millors condicions a les generacions que
han de venir.
AGRWNTS
I
I
Expressela meua gratitud als meus companys del Departament de Radiologia
i als laboratorisde I'ICRBC, per l'ajuda prestada en la preparaaó d'aquest article;i
als lectors del manuscrit, Emma Garáa Alonso i Francisco Moreno Arrastio, p a la
seua paciencia i les seues valuoses correccions.
nante. En principio la fractura de la pierna está tan desgastada que no encaja de una manera efectiva;por otra parte, la historia de la escultura, incluyendo la separación de la pierna del resto durante al menos 30 años, unido a la no reintegración por motivos estéticos determinan realizar el montaje de manera que, siti romper la idea de conjunto, se diferencie mínimamente pierna y resto de la escultura.
El asiento sobre el que reposaba la escultura no existe, y la única referencia que se tiene es de una escultura similar del Museo de Nápoles, que
se asienta sobre una roca. El realizar un montaje parecido, sitz ninguna documentaciónque lo justifique izo encaja con los criterios actuales,asíque se
opta por un aséptico bloque rectangular de piedra que carece de protagonismo, pero cumple la función de sustentación del Apolo y la base en donde se ancla toda la escultura y se sujeta la pierna suelta. A la altura de las
caderas de la figura (porel interior)dos vástagos de acero inoxidable de rosca continua, sirven como topes para mantener una pletina de acero rectangular con un orificio por el que se embute un vástago que tiene el extremo opuesto anclado en un bloque de resina colocado en la pierna a sujetar. Todo el conjunto, resposa sobre el bloque de piedra en el que se asienta
la figura. Los materiales, tanto la piedra, como el acero inoxidable de la estructura interna, resultan inertes para la conservación del metal de la estructura.
Si bien la conservación activa se traduce en una intervención directa
sobre las degradaciones,estos tratamientos resiiltan inútiles y costosos si
no se incide en una política de conservación pasiva, que ha de constar en
mantener la pieza en unas condiciones constantes de humedad y temperatura y en una revisión sistemática de la escultura en períodos anuales. Los
tratamientosde conservación son más efectivos, menos agresivos y más económicos que cualquier restauracion. Como la razón y algún teórico de la
restauración y la Ley del Patrimonio Histórico Español determinan, todos
tenemos la obligación de transmitir nuestro patrimonio en las mejores condiciones a las generaciones venideras.
AGRADEClMZENTOS
Expreso mi gratitud a mis coinpañeros del Dpto. de Rndiologh y laboratorios del ICRBC,
por la ayuda prestada parn preparar este artículo y a los lectores del manuscrito,Emnia García
Alonso y Francisco Moreno Arrastio, por su paciencia y sus valiosas coweccioties.
BIBLIOGRAFIA
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PEARSON, C. (1987),Conservation of marine archaeological objects, Ed. Butterworths, Londres.
UNESCO, 1981, Protection of the underwater heritage.
ROBINSON, W.S. (19811,Maritime Archaeology, First aid for marinefinds.
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